Остання редакція: 2020-12-11
Тези доповіді
Останні 30 років Китайська народна республіка активно розвиває власну космічну галузь і реалізує амбіційні програми. Крок за кроком ця країна завойовує космос: за останні 10 років країна побудувала першу орбітальну станцію Tiangong-1 і відправила туди космонавтів, стала світовим лідером з космічних запусків у 2018 році (37 запусків), відправила зонд Tianwen-1 на Марс, а сьогодні вона блискуче закінчує місію з дослідження Місяця космічним зондом Changʼe-5.
Активний розвиток сфери відзначився різким ростом космічних комерційних компаній в країні. Вже в 2014 з’явилися перші документи, що регламентують комерційну діяльність. А до кінця 2018 г. в КНР було зареєстровано 141 космічних компаній, більша частина з яких – малі інноваційні підприємства, кількість яких швидко зростає. Якщо в 2014–2015 рр. подібних стартапів було не більше 3–4, то в 2018 р. їх кількість досягла 3 тис., а в 2019 г. — з'явилось майже 100. За їх кількістю КНР поступається лише США.
До комерційних компаній відносяться спіноффи великих державних підприємств, наприклад «дочка» відомої компанії CASIC — Expace, що розробляє легкі ракети. Мета таких компаній – завоювати нові ніші ринку і розробити нові технології, що недоступно забюрократизованим структурам. Інша категорія — вже існуючі великі і середні підприємства приватної або приватно-державної власності. До них відносять підрядників госкомпаній, таких як Zhuhai Orbita Aerospace Science and Technology, а також дочірні компанії великих підприємств, які обслуговують інтереси основного бізнесу у суміжних технологічних ринках. До останніх можна віднести Geespace від Zhejiang Geely Holding Group, яка займається супутниковою навігацією. До третьої категорії входять малі та середні інноваційні підприємства, а саме космічні стартапи, такі як LaserFleet, що тісно взаємопов’язані зі спіноффами інститутів і центрів Китайської академії наук.
Основним ринком для комерційних підприємств є китайський державний сектор. Держава зі свого боку забезпечує формування нормативно-правового поля і непряме субсидування через держкомпанії. Зовнішні ж ринки розглядаються як бажана, але поки що далека перспективна мета. Хоча китайські бренди на світовому ринку є непопулярними і країна ще не опонувала найбільш привабливі сегменти ринку, але потенційними клієнтами для КНР є замовники з країн, що розвиваються, які не можуть собі дозволити більш дорожчі послуги західних компаній.
Досвід Китаю у побудові та розвитку космічної галузі є доволі успішним та цікавим. Його глибше вивчення може збагатити нас необхідними знаннями та розширити уявлення про можливі шляхи відродження та розвитку вітчизняної космонавтики.