Наукові конференції України, І Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю

СТРАТЕГІЧНІ ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЇ ТРАНСПОРТНОЇ МЕРЕЖІ ПАСАЖИРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ МІСТА КРЕМЕНЧУК

Олександр Олександрович Мельник

Тези доповіді


Мельник О.О.студент,

Чайковська М.А.к.е.н., доцент

Національний технічний університет України «КПІ»


СТРАТЕГІЧНІ ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЇ ТРАНСПОРТНОЇ МЕРЕЖІ ПАСАЖИРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ МІСТА КРЕМЕНЧУК
Міський пасажирський транспорт є одним із найважливіших факторів, які забезпечують життєдіяльність міста, ефективність його функціонування, поєднуючи різні частини населеного пункту в єдиний складний організм. У містах України перевезенням пасажирів займаються автобусні, тролейбусні, трамвайні мережі, також метро [1]. На основі звітної інофрмації здійснено порівняння розподілу пасажиропотоку між автобусними та тролейбусними дублюючими маршрутами у місті Кременчуці з метою визначення причин непопулярності міського тролейбусу, визначення економії при заміні маршрутних таксі на тролейбуси [2, 3]. Під час аналізу враховувалися такі фактори: – собівартість перевезень; – аналіз автобусного та тролейбусних парків; – інтервал руху міського транспорту.Для дослідження був обраний автобусний та тролейбусний (дублюючий) маршрути 3Б, загальна довжина якого складає 21,8км (в обидва напрямки). Щодня автобусний маршрут обслуговують 25 автобусів БАЗ 2215, а денний пасажиропотік складає 12000 чоловік. Тролейбусний маршрут обслуговують 5 тролейбусів, пасажиропотік складає 1400 чоловік. Таку різницю можна спостерігати внаслідок непопулярності тролейбуса, причини непопулярності останнього були визначені в процесі опитування міського населення [4, 5]:1. Основною і головною причиною є великий інтервал ходження тролейбусу по маршруту, внаслідок чого тролейбус постійно переповнений і місця майже нема.2. Стереотип у молодої складової населення, що тролейбус — «транспорт для пенсіонерів».3. Випуск на маршрути застарілих екземплярів.Щодо структури рухомого складу в залежності від кількості жителів міста, Кременчук повинен мати у своєму парку 15% особливо великих одиниць рухового складу, 25% великих, 35% середніх, 25% малих.Використовуючи дані про пасажиропотоки на маршрутах представлено розподіл пасажиропотоку за годинами доби маршруту 3Б. Аналіз пасажиропотоків за годинами доби вказує на погодинну нерівномірність переміщення пасажирів по маршрутах міста Кременчука [6 - 8]: – ранковий піковий період з 7 год. 00 хв. до 10 год. 00хв . – 29,5%; міжпікові періоди з 5 год. 00 хв. до 7 год. 00 хв., з 10 год. 00 хв. до 10 год. 00 хв., з 19 год. 00хв. до 24 год. 00хв. – 49%; – вечірній піковий період з 16 год. 00 хв. до 19 год. 00 хв. – 21,5%.При аналізі тролейбусного парку м. Кременчук до уваги бралися тролейбуси нових модифікацій, щоб відповідати запитам на комфорт від населення. Всього тролейбусів у парку 50. Маючи дані про кількість транспортних засобів певної марки і відповідну кількість сидячих міст та значення пасажиропотоків на маршруті за добу і значення пасажиропотоку на найбільш напруженому перегоні, можемо визначити структуру розподілу тролейбусів по маршруту 3Б. Проведені розрахунки свідчать про необхідність 13 засобів марок ЛАЗ Е183А1/Е183D1, Богдан Т601.11 та 2 ЛАЗ Е301А1. Була проведена оцінка собівартості перевезень при таких вихідних даних: – планова експлуатаційна швидкість – 17,5 км/год; – середній еквівалентний нахил – 0,023 %; – середня відстань поїздки пасажира – 3,5 км; – врахований час включення компресорів, освітлювального обладнання, опалення на транспорті. В результаті на сьогодні щоденні витрати на паливо на маршруті 3Б складають приблизно 19100грн. При оптимізації маршруту для тролейбусів витрати спадуть до 8360грн.Результати роботи дозволили провести аналіз пасажиропотоку на маршруті 3Б міста Кременчука для визначення шляхів оптимізації транспортної мережі міста. З точки зору економічної ефективності, кількість транспортних одиниць зменшилась на 10, що складає 40%. Експлуатаційні витрати (на паливо, електроенергію) старого парку за місяць, що складали 580650 грн. зменшились на 325550грн, тобто, 56% і складатимуть 255100 грн.Література:1. Мороз О.В. Визначення економічної сутності ринку пасажирських автомобільних перевезень // Збірка наукових праць Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна «Проблеми економіки транспорта» . 2011. №2. , с. 124-127.2. Мороз М.М. Вдосконалення перевезень у м. Кременчуці на основі обстежень пасажиропотоків / М.М. Мороз, О.В. Мороз // Вісник Східноукраїнського національного університету ім. Володимира Даля. 2010 № 4 частина 1. – С. 134-137.3. Мороз О.В. Оцінка якості функціонування міського пасажирського транспорту (на прикладі м. Кременчука) / О.В. Мороз // Вісник Національного транспортного університету. – К.: НТУ 2011. – Вип.4. Мороз М. М. Підвищення ефективності технологічного процесу транспортного обслуговування м. Кременчук / М.М. Мороз // Вісник НТУ "ХПІ" : Темат. вип. : Інноваційні технології та обладнання обробки матеріалів у машинобудуванні та металургії. – Харків : НТУ "ХПІ". – 2014. – № 43 (1086). – С. 103-110.5. Мороз Н.Н. Проблемы пассажирского транспорта общего пользования г. Кременчук / Н.Н. Мороз // Вестник НТУ "ХПИ" : Темат. вып. : Инновационные технологии и оборудование обработки материалов в машиностроении и металлургии. – Харьков : НТУ "ХПИ". – 2014. – № 44 (1087). – С. 103-108.6. Чаплінський В.С., Мороз О.В. Звіт результатів роботи робочого органу щодо аналізу суб’єктів господарювання - автомобільних господарств, які є учасниками конкурсу м. Кременчука на міських маршрутах № 2Б - Кременчук: КрНУ, 2014. – 91 с.7. Чаплінський В.С., Мороз О.В. Звіт результатів роботи робочого органу щодо аналізу суб’єктів господарювання - автомобільних господарств, які є учасниками конкурсу м. Кременчука на міських маршрутах № 16Б - Кременчук: КрНУ, 2014. – 27 с.8. Чаплінський В.С., Мороз О.В. Звіт результатів роботи робочого органу щодо аналізу суб’єктів господарювання - автомобільних господарств, які є учасниками конкурсу м. Кременчука на міських маршрутах №№ 16, 16А, 14 - Кременчук: КрНУ, 2014. – 23 с.